Om å brenne seg i sosiale medier

I mars 2015, startet Freia kampanjen #Detnære hvor forbrukere skulle dele ord som var nære for dem. http://www.dagbladet.no/2015/03/20/nyheter/innenriks/freia/sosiale_medier/38290421/

Problemene med kampanjen startet da noen oppdaget at kampanjen hadde et filtet for hvilke ord som var lov å skrive, mens andre ord ble nektet. At banneord og ord for kjønnsorgan ikke var lov å skrive kan de fleste skjønne, men at Freia ikke ville tillatte ordet “Palmeolje” falt ikke i god jord. Palmeolje er en kontroversiell (av miljøhensyn) ingrediens som Freia bruker i sine produkter.

Kampanjen ble, etterhvert som saken ble større i sosiale og tradisjonelle medier, tatt over av kreative forsøk på å omgå Freias stadig lengre liste over forbudte ord.

«p4lme0lje, p;a;l;m;e;o;l;j;e, p@!me0!je, palmeoljeegget  og p-a-l-m-e-o-l-j-e-f-r-e-i-a»

http://www.dagbladet.no/2015/03/22/nyheter/freia/detnere/innenriks/kampanje/38341902/

Veldig mange forbrukere ble dermed veldig bevisste på at Freia brukte palmeolje i sine produkter, og Freia fikk mye negativ oppmerksomhet. I tillegg til de som prøvde å rette oppmerksomhet mot bruk av palmeolje var det flere som hang seg på med “trolling” av Freia hvor de med litt kreativitet klarte å skrive budskap som Freia neppe var interessert i. Kampanjen var satt opp slik at alle budskap fra brukerne havnet rett Freia sine Facebook-sider.

1

Hval Sjokolade er en av Freia konkurrenter

Hva kunne Freia gjort annerledes?

For det første er det sjelden en god idé å la brukere ha direkte kontroll over innhold som umoderert slipper ut på facebooksiden til virksomheten din. Det finnes utallige eksempler på at slike kampanjer blir kapret, enten for moro skyld eller for å fremme en agenda. Hvis man skal ha en slik kampanje bør man ikke la brukere få skrive innhold selv (uten moderering), men heller la de velge blant ferdigskrevne svar.

Og når katta først var ute av sekken (stadig flere prøvde å skrive om palmeolje i kampanjen) burde ikke Freia ha forsøkt å dekke over det med en stadig lengre liste over forbudte ord. De burde heller (som de til slutt gjorde) gått forbrukerne i møte, og erkjent at de hadde en jobb å gjøre med tanke på innholdet av palmeolje i produktene sine.

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s