Hvorfor virksomheter burde bruke måling

Hovedgrunnen til å bruke GA, er for å måle hvordan brukere faktistk bruker nettsiden din. Ved å analysere trafikken gjennom siden din, kan du se hvilke sider som fører til at brukeren går til et annet nettsted, og du kan se hvilke sider som resulteter i faktiske salg (hvis du driver med e-handel). Som vist på bloggen PpcHero (link) går det an å bruke informasjon om hva som er de vanligste rutene brukere følger til å gjette seg fram til hva brukerene trenger mer eller mindre av. I eksempelet viste det seg at 10,8% av brukerne gikk rett til FAQ(Frequently Asked Questions – Vanlige Spørsmål) etter å ha registrert seg på nettsiden. Dette tydet på at kundene ikke fikk vite nok av siden i seg selv før de var klar til å gjøre en handel. Denne informasjonen kunne dannet grunnlaget for for eksempel en spørreundersøkelse for å forsøke å finne mer spesifikt hvilken informasjon kundene var på jakt etter.

Når man er engasjert i sosiale medier er man gjerne representert i flere kanaler/medier (eks. Facebook, Twitter, LinkedIn) i tillegg til sin hovedside. Gjennom Google Analytics kan overvåke hvordan aktivitet i de forskjellige kanalene driver trafikk tilbake til hovedsiden. Dette er veldig relevant hvis man vil finne ut om en kampanje på f. eks. Facebook har slått an eller ikke. Hvis man plutselig har fått veldig mye trafikk fra Facebook er det rimelig å anta at kampanjen har slått an. I kombinasjon med analysen av hvilke ruter brukerne følger, går det også an å se hvilke kanaler som fører til at brukerne utfører en ønsket handling (legger inn en kommentar/kjøper et produkt). Denne informasjonen kan brukes når man evaluerer kampanjen og ser etter forbedringsmuligheter. På nettsiden til Juntae Delane (link) kan man se noen enkle tips til hvordan man bruker Google Analytics sammen med Instagram.

Hvis man er en aktiv blogger kan GA brukes for å finne andre blogger som er verdt å samarbeide med. Den enkleste måten å finne samarbeidsblogger på er å se på hvilke blogger som linker til din blogg, men at noen linker til deg betyr ikke nødvendigvis at noen følger den linken. I GA kan man se hvor de faktiske brukerne kommer fra, og man kan i tillegg se hvilke brukere som bruker lengst tid på bloggen din. Et annet viktig tall man ser i brukerstatistikken er ‘bounce rate’. Bounce rate er et begrep for brukere som bare ser på en side på nettsiden og deretter forlater den. Hvis de i tillegg har en lav sesjonsvarighet (hvor lenge de er inne på siden) er de‘mindre verdt’ som brukere. Ved å sortere kildene (blogger/sider som linker til bloggen din) etter bounce rate og sesjonsvarighet, kan man finne hvilke blogger som sender de mest verdifulle brukerene. Hvis en blogg sender deg brukere som blir lenge på siden og ser på mange sider kan det tyde på at dere har et felles publikum og kanskje burde vurdere å innlede et samarbeid. På nettsiden bloggingedge (link) kan man se hvordan man finner denne informasjonen og noen konkrete tips til måter å samarbeide på.

Leave a comment