Forstå mekanismene i nettverksbygging med Twitter

Twitter er en av de mest populære sosiale mediene i verden og har ifølge seg selv 320 millioner aktive brukere i måneden. Twitter har et rendyrket konsept, hvor det å holde meldingene sine korte og konsise er viktigste fokus. En twittermelding, eller tweet, kan kun ha 140 tegn, så det gjelder å bruke den begrensede plassen fornuftig.

For å bygge opp et nettverk på Twitter må vi starte på begynnelsen. Du har akkurat fått registrert deg som bruker på Twitter, og profilen din fremstår som veldig tom. Som i det virkelige liv, er det også på Twitter viktig med et godt førsteinntrykk og profilen din er det andre brukere baserer sitt førsteinntrykk på. Derfor bør du begynne med å fikse opp profilen slik at den representerer deg på en god måte. Skriv en kort biografi som forteller hva du holder på med, og tenk hele tiden på at du bør skrive på en måte som gjør at andre kan bli interessert i å følge deg. Et godt råd er å skrive i biografien hva du har tenkt å skrive om på Twitter. Hvis en annen bruker er i tvil om hva du har tenkt å skrive om er det lettere for ham å la være å følge deg enn å potensielt følge noen som skriver om noe uinteressant.
Legg til et representativt profilbilde og header-bilde. Å la et av disse være tomt kan fort gjøre at andre tror at du har en spam-konto og dermed være mindre attraktiv for følging.

Slik ser profilsiden min ut når jeg er logget inn. Twitter er klokelig nok flink til å foreslå hva du burde fylle ut.

1

Slik ser profilsiden ut for en tilfeldig bruker. Ville du fulgt noen basert på en slik profilside?

2
Det er også en god idé å lage noen tweets med en gang slik at andre brukere ser at du faktisk skriver om noe, og dermed har et bedre grunnlag for å bestemme om de skal følge deg eller ikke. Skriv om det fagområdet du har tenkt å skrive om, en tweet som sier «Hallo, twitter» er for de aller fleste (bortsett fra tanta di) veldig lite interessant. Det kan også være lurt å finne noen tweets fra andre som du synes er interessante, og dele (retweete) dem. Dette er også med på å synliggjøre hva du har tenkt å skrive om.

Etter hvert som du bruker Twitter er det lurt å reflektere over dine møter med andre brukere. Når noen følger deg, hva er det som gjør at du får lyst til å følge noen tilbake? Er det noen ting som gjør at du umiddelbart bestemmer deg for å ikke følge noen. Når du har gjort deg noen erfaringer kan du bruke det i dine egne tweets.

Hvis du et eller flere spesielle fagområder du har kompetanse på eller en spesiell interesse for, kan det være fordelaktig å følge twitrere som skriver om emnene du interesserer deg for. Det er mer sannsynlig at vil lese om noe interessant fra en av disse, og det er mer sannsynlig at du vil ha noe fornuftig å skrive tilbake, som kan være veldig viktig i nettverskbygging. Om du interesserer deg for flere områder kan det være en god ide å bruke listefunksjonen på twitter. Den lar deg legge til et vilkårlig antall twitter-profiler i en liste, og gi den et egenvalgt navn. Eksempelvis kan man lage en liste kalt utviklere, og i den bare legge inn twitrere som tweeter om programvareutvikling. På denne måten kan man skape flere «kanaler» som omhandler flere forskjellige emner, og følge med på de forskjellige nyhetsstrømmene. Dette er veldig nyttig etterhvertsom man begynner å følge mange brukere, og hovednyhetsstrømmen blir vanskelig å følge med på.

Etter hvert som du holder på med twitter kommer du raskt over funksjonen retweeting. Retweeting betyr at man videreformidler en tweet fra en man følger, og viser den til alle sine følgere. Hvis du har lagt ut en tweet (som vil vises i nyhetsstrømmen til alle dine følgere), kan jeg retweete den, og den vil da vises i nyhetsttrømmen til alle mine følgere også, men den er fortsatt merket med deg som originalforfatter. I eksmpelet under har Christine Calvert retweetet en tweet fra Ove Dalen.

3

Retweeting er også en måte å bygge nettverk på. En retweet viser at du anerkjenner budskapet i tweeten, og dette kan være med på å tydeliggjøre hva du står for på twitter, og dermed gjøre det mer attraktivt å følge deg. Retweeting gjør også at twitter-meldinger fort kan bli «virale» altså at de spres veldig fort. En melding postet i et lite nettverk kan fort spre seg til hele verden hvis mange nok føler at den er interessant å dele. Retweeting gjør at meldinger kan spre seg fra nettverk til nettverk.

Når man starter med twitter er det mest naturlig å bruke nettleseren og twitter.com, men dette er ikke den mest effektive måten hvis man skal bruke twitter i en profesjonell sammenheng. Det finnes mange programmer til både pc og mobil som kan gi svært mye bedre visninger av twitter og de forskjellige nyhetstrømmene. Eksempelvis har man programmer som Hootsuite og Tweetdeck som er spesielt tilpasset for å bruke til seriøs twitring.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s